” انتقام بمنطق الحب” الجزء السادس والعشرون
علي: إياد هيفوق أمتى يا دكتور ؟
الطبيب: منقدرش نحدد هو هيفوق أمتى لأن المريض فقد دم كتييير ، وكمان جرح معدته عميق ونبضات قلبه مش مستقرة دعواتكم له المهم حضراتكم لازم تمشوا مينفعش تقعدوا كده مسموح مرافق واحد للمريض بس
عن إذنكم وترك الجميع ودلف للعناية
أحلام: أنا هقعد معاه أمشوا أنتم
نادية : مينفعش يا أحلام تقعدي معاه لوحدك ، أنا مش هسيبك
أحلام : الدكتور قال مرافق واحد بس متشغليش بالك أنا هعرف أظبط أموري
رغد : متأكدة ياخالتي بابا أو يونس ممكن يقعدوا معاه عادي
أحلام: لالا مش هسيب ابني وأمشي من هنا أمشوا انتم يلاا
أتى شخص غريب من خلفهم ومعه أربعة رجال خلفه أردف : فين الدكتور إياد مكاوي
يونس : حضرتك مين وبتسأل عليه ليه ؟
هو: أنا المحقق أكرم جاي من قسم شرطة الجيزة وصلنا بلاغ أن الدكتور إياد وصل للمستشفى في حادثة كنا عايزين ناخد أقواله واللي معاه ونعرف تفاصيل الحادثة وايه سببها وهل هو شاكك في حد وراء الحادثة ولالاء
يونس : للاسف حالة إياد متسمحش بالاستحواب لانه في العناية ولسه مش فاق
أكرم : حضرتك كنت معاه في الحادثة ؟
يونس : أيوة كنت ومراتي معايا ، والأنسة أميرة زميلته
أكرم : ممكن تحكي لي ايه اللي حصل بالظبط
يونس …………….
في الإسكندرية
يامن : مالك يا مي ؟
مي : بحاول أكلم رغد تلفونها مقفول مش عارفة أوصل لها من أمبارح ، بعت لها رسالة على الواتس مردتش ولا فتحت أصلاً
يامن : ممكن يكون عندها ظرف باعد التلفون عنها
مي : قفلة التلفون دي مش مرتاحة لها ، ايه رأيك تاخد أجازة يوم وننزل القاهرة نشوفها
يامن : ربنا يسهل ، حاضر يا مي
في القاهرة
بعد أن أخذ المحقق أقوال يونس رحل هو ورجالة وكذلك رحل الجميع من المستشفى عدا أحلام وأميرة
خارج المشفى
نادية : يلا يا رغد
يونس : على فين ؟
نادية : على بيتي مينفعش أسيبها كده بنتي لسه خارجة من حادثة والحمدلله جت على قد كده تقعد عندي لم تتحسن
يونس : رغد مش هتروح معاكي هتروح بيتها حضرتك عايزة تيجي تقعدي معاها تنورينا لكن رغد مش هتبعد عن بيتها
نادية : قصدك ايه ؟ أن بيت أبوها مش بيتها ولا ايه ؟
قبضت على ذراعها وأردفت : بنتي هتروح معايا
قبض يونس على ذراعها الآخر وأردف : وأنا قولت رغد هتروح معايا على بيتنا
رغد تفلت ذراعيها من أيديهما : بس بقى شايفين ده وقت جدال
علي: مالك يا نادية هو فيه ايه ؟ سيبي بنتك على راحتها
وجه بصره لها وأردف : عايزة تروحي فين يا رغد معانا ولا بيتك
رغد : صدقني يا بابا مش فارقة كل اللي شاغل تفكيري أن إياد يفوق ويكون أحسن
روفيدة : مينفعش نروح عند تيتا عشان الحضانة يا مامي ، وبعدين بيتنا الجديد أحلى من بيت تيتا يلا نمشي بيتنا
نادية بغيظ : بنت أبوكي يا روفيدة أوي
يونس بابتسامه : النهاردة فعلا أثبتت كده يلا بينا على بيتنا
داخل المشفى
أحلام: أنتي لسه قاعدة ليه ؟
أميرة بتوتر : كنت عايزة أطمن على الدكتور إياد الأول
أحلام: أنتي دكتورة ايه ؟
أميرة : لا أنا مش دكتورة أنا موظفة استقبال في المركز اللي شغال فيه
أحلام: متجوزة ؟
أميرة : لا
أحلام : أهلك فين مشوفتش حد فيهم ، أنتي يتيمة ؟
أميرة : لا أهلي كلهم في إسكندرية
أحلام : وليه سايبين بنتهم كده بتتبهدل في المحافظات ؟
أميرة مغيرة الموضوع : تسمح لي أدخل أشوف إياد؟
أحلام : اتفضلي
الممرضة : رايحة فين يا أنسة ، مينفعش تتدخلي كده لازم تتعقمي الأول تعالي معايا
تعقمت أميرة ودلفت للداخل
جلست على الكرسي وأردفت : جوايا مشاعر متلخبطة مش عارفة ايه هي بس بعد الحادثة دي عرفت أنك العوض اللي ربنا بعته ليا بعد سنين بس عرفت ده متأخر أوي ، أصحى يا إياد اشتقت لصوتك وغزلك وهزارك وغلاستك عليا ، فاكر أول مرة لم اتقابلنا على البحر ؟ أنجذبت لك زي المغناطيس كنت مختلف قدرت تكسر حصون قلبي في مقابلة واحدة بس أنا كنت بعاند وخايفة أقرب منك تكون مجرد خيال وظل مش أكتر ، الحادثة دي غيرت كل حاجة خلتني أشوف الأمور من جهه تانية خالص ، أنا بعترف إني حبيتك، ومستعدة اسلملك روحي وأنا مطمنه ، انكمشت ملامحها عندما تذكرت الذي فعلته ب آسر أردفت : أنت لازم تفوق عشان في سر كبير أوي لازم تعرفة ، عايزة علاقتنا تكون واضحة مفيهاش أسرار ، عايزاك جمبي وتساعدني أخرج من اللي أنا فيه لأن أنا واثقة ومتأكدة أنك هتدعمني وتقف جمبي وتكسر الخوف والحيرة اللي جوايا
في الخارج تقف أحلام تراقب أميرة الجالسة قرب ابنها أردفت : يا تري ايه حكايتها وايه علاقتها ب إياد بالظبط مجرد زميلة ولا حاجة تانية؟قلقها وخوفها عليه مش مجرد موظفة إحساسي بيقول أن الموضوع أكبر من كده ؟ بس مش ده المهم ، الأهم أن ابني يفوق ويكون بخير
في منزل يونس
دلف علي ونادية ومحمد أردفت رغد: أنا مبسوطة أوي أنكم هتقعدوا معانا
محمد: معلش يا بنتي بقى فترة مؤقته لم تخفي أنتي ويونس وترجعوا زي الأول ، وبصراحة في ظروف زي دي مينفعش نسيبكم
علي : عندك حق يا محمد
محمد: بس اللي عايز أفهمة إزاي الفرامل كانت متعطله ، ده بيثبت أنها بفعل فاعل ، بس مين ده اللي عايز ينتقم من إياد لدرجة أنها توصل لقتل
يونس : عندك حق يا بابا فعلا الفرامل مش هتتعطل لوحدها
أنا كمان مش عارف ده حصل ليه وعشان ايه
رغد : إياد مالوش أعداء، حتى لو ليه معتقدش أنه يعرف ناااس خطيرة كده يوصل انتقامهم لقتل ،ده قضاء وقدر
يونس : ونعم بالله طبعا بس كل حاجةبتحصل بسبب قطع الفرامل يثبت أن حد لعب في العربية
رغد : بس إياد عموما بيقفل عربيته وصمتت لحظة وأكملت : الا لو في مكان عام زي مثلا العيادة او المركز
نادية : أنا فعلا برضة مش مطمنه لموضوع الحادثة ده أنه تلقائي
رغد : لالالا مفيش الكلام
يونس : عندك حق عموما لو قضاء وقدر كويس انها جت على قد كده ، لكن لو بفعل فاعل إياد ممكن يتعرض للأذي مره تاني وتالت
نادية : أنت بتخوفنا
يونس : لا أبداً دي مجرد أحتمالات
بعد عده ساعات في منتصف الليل
في غرفة رغد ويونس
رغد : يونس نمت ؟
يونس : لااا
رغد : كان قصدك ايه أن الحادثة بفعل فاعل
يونس : عادي يا رغد مجرد شك واحتمالات مش أكيد
رغد : ممكن يكون في ناس كده قلبها ميت لدرجة أنها تأذي شخص وتعرض حياته للموت ؟ ده مجرم مش بشر عنده قلب ولنفرض أن مجرد أحتمالاتك حقيقية كده إياد حياته هتكون في خطر طالما العدو ده خفي
يونس : ليه يارغد أخدتي كلامي بجدية ؟ وأنتي واثقة أن إياد مالوش أعداء ؟
رغد : أيوة واثقة أن مالوش أعداء إياد عمره ما أذى حد عشان حد ينتقم منه بالطريقة دي
يونس : مش بتتحسب كده ، بلاش نتكلم في موضوع ممكن يكون وهم ومش حقيقي
عارفة يا رغد أنا كنت خايف عليكي أوي وعلى فقدانك لم فوقت وبصيت عليكي وشوفت حالتك وأنتي مغمى عليكي والدم مغطي ملامحك حسيت أحساس صعب أوي مش عارف أوصفه نفس إحساسي لم فقدت مريم إحساس الفقدان صعب أوي
رغد بحزن داخلي : مريم ؟ أنت لسه بتحبها يا يونس مريم لسه ليها مكان في قلبك ؟
يونس : بصراحة لا منكرش إني حبتها بس حاليا لا حببها ولا كرهتها ومقدرش أكرهها لأني مشفتش منها حاجة وحشة بس حقيقة أنها كانت مراتي مقدرش أنكرها
رغد : طيب وأنا ؟
يونس : أنتي حالة خاصة ، مش مجرد حاله حب أنتي عشق وشغف مختلف، بقيت مقيد بيكي إزاي مش عارف ، عشقت روحك اللي مالهاش شبيه، القدر خلاكي تكوني شريكة ورفيقة العمر قبل ما أحبك، يمكن ده عشان تكون علاقتنا مميزة وقصة حبنا تكون مختلفة القدر كان أقوى مننا وافترقنا لسنين بس ده كان دافع وقوى علاقة الحب اللي بينا يمكن قدرنا الفراق عشان نعرف بقيمتنا لبعض واللي زود علاقتنا وقوى الرابط أكتر وجود روفيدة رغد أنتي مش بتتكلمي ليه ؟
نظر لها وجدها غطت في نوم عميق
أردف : تصبحي على جنه ” يا ساحرة قلب يونس ووتينة”
في المشفى
يدلف شخص مقنع داخل العناية يمشي بهدوء وخطوات محسوبة أقترب من إياد وأردف بجانب أذنيه : أنت لازم تموت
نظر للأجهزة ورفع كفة وعبث في إحدى الأجهزة
أنتفض جسد إياد بطريقة غريبة يستجمع أنفاسة بصعوبة
أطلق أحد الأجهزة صوت صفير أستيقظت على أثرة أحلام
رأت هذا الشخص المجهول يركض للخارج بسرعة
نظرت أحلام لحال ابنها أردفت بصراخ……………..
_ أمل أحمد
اترك رد